Rzeczpospolita Rozmowy

Słowa, które mają wpływ. Komentarze, które wiele tłumaczą.

Codziennie w studiu „Rzeczpospolitej” goszczą najważniejsi politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i znawcy prawa.

Słuchaj, aby wiedzieć i rozumieć więcej.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Kategorie:
Polityka Wiadomości

Odcinki od najnowszych:

Agata Szafraniuk, kierownik działu przyroda w ClientEarth
2023-06-27 17:00:22

Agata Szafraniuk, kierowniczka działu przyroda w ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, wyjaśniła, jakie zagrożenie niosą regulacje okrzyknięte przez organizacje pozarządowe mianem lex knebel. Chodzi o projekt, który po niemal rocznych konsultacjach – gdzie nie wzbudził wielkich kontrowersji – trafił do Sejmu w skorygowanym kształcie. Nieoczekiwanie pojawił się w nim rozdział poświęcony inwestycjom strategicznym, które będzie można realizować z pominięciem rygorów środowiskowych. A o tym, co jest „strategiczne”, ma arbitralnie decydować rząd. Katalog jest otwarty. – To rozwiązanie jest sprzeczne w prawem unijnym. Jest groźne dla środowiska i ludzi – podkreśliła Agata Szafraniuk.- Podnieśliśmy alarm z powodu legislacyjnej wrzutki do projektu nowelizacji ustawy ocenowej, która pozwoli rządowi forsować w praktyce dowolne inwestycje bez poszanowania standardów środowiskowych. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Agata Szafraniuk, kierowniczka działu przyroda w ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, wyjaśniła, jakie zagrożenie niosą regulacje okrzyknięte przez organizacje pozarządowe mianem lex knebel. Chodzi o projekt, który po niemal rocznych konsultacjach – gdzie nie wzbudził wielkich kontrowersji – trafił do Sejmu w skorygowanym kształcie. Nieoczekiwanie pojawił się w nim rozdział poświęcony inwestycjom strategicznym, które będzie można realizować z pominięciem rygorów środowiskowych. A o tym, co jest „strategiczne”, ma arbitralnie decydować rząd. Katalog jest otwarty.


– To rozwiązanie jest sprzeczne w prawem unijnym. Jest groźne dla środowiska i ludzi – podkreśliła Agata Szafraniuk.- Podnieśliśmy alarm z powodu legislacyjnej wrzutki do projektu nowelizacji ustawy ocenowej, która pozwoli rządowi forsować w praktyce dowolne inwestycje bez poszanowania standardów środowiskowych.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Tomasz Urynowicz, lider stowarzyszenia „1. Kraków”
2023-06-27 10:47:29

Z opowieści o największej interdyscyplinarnej imprezie sportowej w Polsce zostaną tylko przykre wspomnienia - mówił Tomasz Urynowicz, lider stowarzyszenia „1. Kraków”, w rozmowie z Michałem Kolanko. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Z opowieści o największej interdyscyplinarnej imprezie sportowej w Polsce zostaną tylko przykre wspomnienia - mówił Tomasz Urynowicz, lider stowarzyszenia „1. Kraków”, w rozmowie z Michałem Kolanko.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Ryszard Petru, były lider Nowoczesnej, ekonomista
2023-06-26 15:33:08

Są pewne takie liberalne hasła, ale potem ich wykonanie jest albo nierealne, albo pogmatwane - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem Ryszard Petru, były lider Nowoczesnej, kandydat na senatora, pytany o program gospodarczy Konfederacji. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Są pewne takie liberalne hasła, ale potem ich wykonanie jest albo nierealne, albo pogmatwane - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem Ryszard Petru, były lider Nowoczesnej, kandydat na senatora, pytany o program gospodarczy Konfederacji.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Gen. Mirosław Różański, były dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych
2023-06-26 15:22:53

Jak stwierdził w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem gen. Mirosław Różański, były dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych, prezes fundacji Stratpoints i doradca Polski 2050, w jego przekonaniu bunt wagnerowców "to nie był nieudany pucz". - To była sytuacja wyreżyserowana. Pytanie, kto wydał takie polecenie Prigożynowi - powiedział generał. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jak stwierdził w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem gen. Mirosław Różański, były dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych, prezes fundacji Stratpoints i doradca Polski 2050, w jego przekonaniu bunt wagnerowców "to nie był nieudany pucz". - To była sytuacja wyreżyserowana. Pytanie, kto wydał takie polecenie Prigożynowi - powiedział generał.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Dariusz Wieczorek, poseł i sekretarz klubu Lewicy w Sejmie
2023-06-23 13:34:00

Na temat pozostałych 25 okręgów trwają negocjacje między liderami - mówił Dariusz Wieczorek, poseł i sekretarz klubu Lewicy w Sejmie, w rozmowie z Michałem Kolanko, odnosząc się do prac opozycji na paktem senackim. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Na temat pozostałych 25 okręgów trwają negocjacje między liderami - mówił Dariusz Wieczorek, poseł i sekretarz klubu Lewicy w Sejmie, w rozmowie z Michałem Kolanko, odnosząc się do prac opozycji na paktem senackim.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Paulina Hennig-Kloska, posłanka Polski 2050
2023-06-22 15:59:35

Nie poczułam wczoraj ani żadnej zmiany, ani żadnej nadziei, ani żadnej szansy - mówiła w rozmowie z Michałem Kolanką Paulina Hennig-Kloska, szefowa koła Polski 2050, komentując wejście Jarosława Kaczyńskiego do rządu. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Nie poczułam wczoraj ani żadnej zmiany, ani żadnej nadziei, ani żadnej szansy - mówiła w rozmowie z Michałem Kolanką Paulina Hennig-Kloska, szefowa koła Polski 2050, komentując wejście Jarosława Kaczyńskiego do rządu.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich
2023-06-22 14:00:00

- Wyrok TSUE w sprawie kredytów frankowych jest poważnym ciosem w możliwości finansowania przez polskie banki gospodarki. Narusza on też pewien ład społeczny – mówi w programie Rzecz o Biznesie Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Wyrok TSUE w sprawie kredytów frankowych jest poważnym ciosem w możliwości finansowania przez polskie banki gospodarki. Narusza on też pewien ład społeczny – mówi w programie Rzecz o Biznesie Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Łukasz Tarnawa, główny ekonomista BOŚ Bank
2023-06-22 13:55:00

Łukasz Tarnawa, główny ekonomista BOŚ Banku wskazuje, kiedy przyjdzie czas na obniżki stóp procentowych w Polsce. – Inflacja bazowa zaskakuje swoją uporczywością - mówi.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Łukasz Tarnawa, główny ekonomista BOŚ Banku wskazuje, kiedy przyjdzie czas na obniżki stóp procentowych w Polsce. – Inflacja bazowa zaskakuje swoją uporczywością - mówi. 

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Wanda Nowicka, posłanka Nowej Lewicy
2023-06-21 15:31:32

Jarosław Kaczyński oderwał się od rzeczywistości. Nie ma pojęcia nie tylko, co się dzieje w kraju – nie wie też, co to znaczy rodzić, jak to jest być kobietą w Polsce oraz jakie są realne skutki decyzji, które podejmuje - oceniła w rozmowie z Zuzanną Dąbrowską Wanda Nowicka, posłanka Nowej Lewicy i była szefowa Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jarosław Kaczyński oderwał się od rzeczywistości. Nie ma pojęcia nie tylko, co się dzieje w kraju – nie wie też, co to znaczy rodzić, jak to jest być kobietą w Polsce oraz jakie są realne skutki decyzji, które podejmuje - oceniła w rozmowie z Zuzanną Dąbrowską Wanda Nowicka, posłanka Nowej Lewicy i była szefowa Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Dr Andrzej Kompa, przewodniczący Rady ławniczej Sądu Najwyższego.
2023-06-20 14:00:00

Gościem programu był dr Andrzej Kompa, nowo wybrany przewodniczący Rady ławniczej Sądu Najwyższego. Jak mówił, rada ukonstytuowała się dopiero w ostatni piątek, bo dopiero w czerwcu ostatni wybrani jeszcze w zeszłym roku ławnicy zostali zaprzysiężeni – zresztą przez prezesa Izby Odpowiedzialności Zawodowej Wiesława Kozielewicza, który zrobił to w zastępstwie I prezes SN Małgorzaty Manowskiej. Jedna z pierwszych uchwał Rady to wezwanie do ławników by nie orzekali w towarzystwie sędziów SN wybranych w konkursach przed obecną KRS. – Ławnicy chcą orzekać, ale oczekujemy, by to orzekanie było w sterylnie czystych warunkach prawa. Wcale nie jest tak, że ja jestem przeciwny instytucji kontroli nadzwyczajnej. Nie udawajmy jednak, że sytuacja w systemie prawnym i SN jest normalna – oświadczył w odpowiedzi. Powodem zwłoki w zaprzysiężeniu ławników były obiekcje prezes Manowskiej, która wskazywała na możliwy brak obiektywizmu wybranych przez Senat ławników – gdyż ich większą część zgłosił Komitet Obrony Demokracji. – Nigdy nie ogłosiłem publicznie, którą partię popieram – oświadczył dr Kompa dodając zarazem, że nie zaprzecza iż na demonstracjach krytykował konkretne posunięcia aktualnie rządzących.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Gościem programu był dr Andrzej Kompa, nowo wybrany przewodniczący Rady ławniczej Sądu Najwyższego. Jak mówił, rada ukonstytuowała się dopiero w ostatni piątek, bo dopiero w czerwcu ostatni wybrani jeszcze w zeszłym roku ławnicy zostali zaprzysiężeni – zresztą przez prezesa Izby Odpowiedzialności Zawodowej Wiesława Kozielewicza, który zrobił to w zastępstwie I prezes SN Małgorzaty Manowskiej. Jedna z pierwszych uchwał Rady to wezwanie do ławników by nie orzekali w towarzystwie sędziów SN wybranych w konkursach przed obecną KRS. – Ławnicy chcą orzekać, ale oczekujemy, by to orzekanie było w sterylnie czystych warunkach prawa. Wcale nie jest tak, że ja jestem przeciwny instytucji kontroli nadzwyczajnej. Nie udawajmy jednak, że sytuacja w systemie prawnym i SN jest normalna – oświadczył w odpowiedzi.

Powodem zwłoki w zaprzysiężeniu ławników były obiekcje prezes Manowskiej, która wskazywała na możliwy brak obiektywizmu wybranych przez Senat ławników – gdyż ich większą część zgłosił Komitet Obrony Demokracji. – Nigdy nie ogłosiłem publicznie, którą partię popieram – oświadczył dr Kompa dodając zarazem, że nie zaprzecza iż na demonstracjach krytykował konkretne posunięcia aktualnie rządzących. 


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Informacja dotycząca prawa autorskich: Wszelka prezentowana tu zawartość podkastu jest własnością jego autora

Wyszukiwanie

Kategorie