Rzeczpospolita Rozmowy

Słowa, które mają wpływ. Komentarze, które wiele tłumaczą.

Codziennie w studiu „Rzeczpospolitej” goszczą najważniejsi politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i znawcy prawa.

Słuchaj, aby wiedzieć i rozumieć więcej.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Kategorie:
Polityka Wiadomości

Odcinki od najnowszych:

Mateusz Sabat, szef Big Data 4 Leaders
2024-03-20 15:57:37

W tych wyborach nie ma takiego długiego preludium, jak przed wyborami do Sejmu w ubiegłym roku. Zależnie od miasta może być różnie, ale patrząc na wybory samorządowe z lotu ptaka, można powiedzieć, że nie ma tu długiej prekampanii. W zasadzie dopiero od dwóch czy trzech tygodni trwa ta pełnowymiarowa kampania wyborcza - powiedział Mateusz Sabat, szef Big Data 4 Leaders. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
W tych wyborach nie ma takiego długiego preludium, jak przed wyborami do Sejmu w ubiegłym roku. Zależnie od miasta może być różnie, ale patrząc na wybory samorządowe z lotu ptaka, można powiedzieć, że nie ma tu długiej prekampanii. W zasadzie dopiero od dwóch czy trzech tygodni trwa ta pełnowymiarowa kampania wyborcza - powiedział Mateusz Sabat, szef Big Data 4 Leaders.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Urszula Miziołowska, Ministerstwo Finansów
2024-03-19 14:39:59

Projekt ustawy o kryptoaktywach nie jest idealny. Konsultacje trwają, wsłuchujemy się w zgłaszane uwagi – podkreśliła w „Rzecz o prawie” Urszula Miziołowska, naczelnik wydziału Systemu Płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów i zarazem współautorka projektu ustawy o kryptoaktywach. Stanowczo odrzuciła jako nieuprawnione tezy, iż proponowane przepisy zbytnio ingerują w prawo własności niosąc ryzyko wywłaszczeń oraz są niekonstytucyjne. Takie zarzuty padały w ostatnich dniach z ust ekspertów oceniających projekt. Urszula Miziołowska podkreśliła, iż spodziewała się krytyki czy kontrowersji, bo chodzi o dynamiczny rynek, który dotąd nie podlegał w praktyce żadnym regulacjom. Przypomniała też, że polska ustawa w praktyce powiela dużą część rozwiązań przewidzianych w unijnym rozporządzeniu MiCA dotyczącym kryptoaktywów, które w całości zacznie być stosowane pod koniec tego roku. Ponadto wiele proponowanych w ustawie mechanizmów, m.in. w kwestii blokowania rachunków, jest kopią tych opisanych w innych ustawach, choćby o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. - Nie twierdzę jednak, że nasz projekt jest idealny. Po to są szerokie konsultacje, byśmy mogli wsłuchać się uwagi i każdą z nich przedyskutować. To nie jest zamknięty produkt – zaznaczyła rozmówczyni Ewy Szadkowskiej. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Projekt ustawy o kryptoaktywach nie jest idealny. Konsultacje trwają, wsłuchujemy się w zgłaszane uwagi – podkreśliła w „Rzecz o prawie” Urszula Miziołowska, naczelnik wydziału Systemu Płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów i zarazem współautorka projektu ustawy o kryptoaktywach.


Stanowczo odrzuciła jako nieuprawnione tezy, iż proponowane przepisy zbytnio ingerują w prawo własności niosąc ryzyko wywłaszczeń oraz są niekonstytucyjne. Takie zarzuty padały w ostatnich dniach z ust ekspertów oceniających projekt. Urszula Miziołowska podkreśliła, iż spodziewała się krytyki czy kontrowersji, bo chodzi o dynamiczny rynek, który dotąd nie podlegał w praktyce żadnym regulacjom. Przypomniała też, że polska ustawa w praktyce powiela dużą część rozwiązań przewidzianych w unijnym rozporządzeniu MiCA dotyczącym kryptoaktywów, które w całości zacznie być stosowane pod koniec tego roku. Ponadto wiele proponowanych w ustawie mechanizmów, m.in. w kwestii blokowania rachunków, jest kopią tych opisanych w innych ustawach, choćby o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy.


- Nie twierdzę jednak, że nasz projekt jest idealny. Po to są szerokie konsultacje, byśmy mogli wsłuchać się uwagi i każdą z nich przedyskutować. To nie jest zamknięty produkt – zaznaczyła rozmówczyni Ewy Szadkowskiej.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

dr Michał Nowakowski, radca prawny w ZP Zackiewicz & Partners
2024-03-19 14:33:00

Tematem rozmowy z cyklu "Rzecz o Prawie" było przyjęte w ubiegłym tygodniu przez Parlament Europejski rozporządzenie ws. sztucznej inteligencji. Dr Nowakowski i Ewa Szadkowska zastanawiali się, czy tzw. AI Act zapewni możliwość rozwoju sztucznej inteligencji przy zagwarantowaniu poszanowania praw człowieka i obywatela oraz czy wzięcie AI w ryzy przez Unię nie sprawi, iż Europę na polu innowacji przegonią Chiny czy Stany Zjednoczone. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Tematem rozmowy z cyklu "Rzecz o Prawie" było przyjęte w ubiegłym tygodniu przez Parlament Europejski rozporządzenie ws. sztucznej inteligencji. Dr Nowakowski i Ewa Szadkowska zastanawiali się, czy tzw. AI Act zapewni możliwość rozwoju sztucznej inteligencji przy zagwarantowaniu poszanowania praw człowieka i obywatela oraz czy wzięcie AI w ryzy przez Unię nie sprawi, iż Europę na polu innowacji przegonią Chiny czy Stany Zjednoczone.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Przemysław Wipler, poseł Konfederacji
2024-03-19 11:54:37

Ja już przed pierwszym posiedzeniem powiedziałem, że jest błędem i przedwczesnym wzywanie Jarosława Kaczyńskiego w sytuacji, kiedy jako komisja nie mamy żadnych dokumentów, które świadczyłyby o tym, że jest on odpowiedzialny za jakiekolwiek nieprawidłowości dotyczące szeroko rozumianej inwigilacji, nie tylko w sprawie Pegasusa - zaznaczył Przemysław Wipler, wiceprzewodniczący sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa, mówiąc o piątkowym przesłuchaniu Jarosława Kaczyńskiego. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Ja już przed pierwszym posiedzeniem powiedziałem, że jest błędem i przedwczesnym wzywanie Jarosława Kaczyńskiego w sytuacji, kiedy jako komisja nie mamy żadnych dokumentów, które świadczyłyby o tym, że jest on odpowiedzialny za jakiekolwiek nieprawidłowości dotyczące szeroko rozumianej inwigilacji, nie tylko w sprawie Pegasusa - zaznaczył Przemysław Wipler, wiceprzewodniczący sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa, mówiąc o piątkowym przesłuchaniu Jarosława Kaczyńskiego.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Witold Zembaczyński, poseł Koalicji Obywatelskiej
2024-03-19 11:42:09

Jarosław Kaczyński powinien być ukarany przez sąd za każdym razem, kiedy bez podania podstawy prawnej – a mógł się na taką powołać – odmawia udzielenia odpowiedzi na pytanie członków komisji - powiedział poseł Witold Zembaczyński (KO) z sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa, mówiąc o piątkowym przesłuchaniu Jarosława Kaczyńskiego. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jarosław Kaczyński powinien być ukarany przez sąd za każdym razem, kiedy bez podania podstawy prawnej – a mógł się na taką powołać – odmawia udzielenia odpowiedzi na pytanie członków komisji - powiedział poseł Witold Zembaczyński (KO) z sejmowej komisji śledczej ds. Pegasusa, mówiąc o piątkowym przesłuchaniu Jarosława Kaczyńskiego.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Jakub Banaszek, prezydent Chełma
2024-03-19 10:05:37

Jakub Banaszek, prezydent Chełma, mówiąc o wyborach samorządowych w Polsce podkreślił w rozmowie z Michałem Kolanko, że „samorząd powinien być od polityki wolny”. - Nie zawsze to się udaje, bo jest to jednak część całego systemu politycznego w naszym kraju, ale na gruncie samorządów powinniśmy skupić się na realizacji bardzo potrzebnych spraw dla naszych mieszkańców. Spór światopoglądowy nie przekłada się bezpośrednio na funkcjonowanie samorządu i powinno się te kwestie oddzielić - zaznaczył. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jakub Banaszek, prezydent Chełma, mówiąc o wyborach samorządowych w Polsce podkreślił w rozmowie z Michałem Kolanko, że „samorząd powinien być od polityki wolny”. - Nie zawsze to się udaje, bo jest to jednak część całego systemu politycznego w naszym kraju, ale na gruncie samorządów powinniśmy skupić się na realizacji bardzo potrzebnych spraw dla naszych mieszkańców. Spór światopoglądowy nie przekłada się bezpośrednio na funkcjonowanie samorządu i powinno się te kwestie oddzielić - zaznaczył.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Paweł Jabłoński, poseł PiS
2024-03-15 11:20:53

Komisje są pewnego rodzaju narzędziem politycznym, na którym się skupiła obecna koalicja rządząca – uznała, że to będą narzędzia do rozliczania. Tylko na razie wszystkie te komisje śledcze pokazują, że to oni mają pewien problem - powiedział Paweł Jabłoński, poseł PiS. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Komisje są pewnego rodzaju narzędziem politycznym, na którym się skupiła obecna koalicja rządząca – uznała, że to będą narzędzia do rozliczania. Tylko na razie wszystkie te komisje śledcze pokazują, że to oni mają pewien problem - powiedział Paweł Jabłoński, poseł PiS.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Bronisław Komorowski, były prezydent
2024-03-14 15:47:14

Amerykanie uzyskali deklaracje ws. dalszych zakupów w Stanach Zjednoczonych ze strony nie tylko polskiej armii, ale też technologii jądrowych - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem prezydent Bronisław Komorowski, komentując wizytę Donalda Tuska i Andrzeja Dudy w USA. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Amerykanie uzyskali deklaracje ws. dalszych zakupów w Stanach Zjednoczonych ze strony nie tylko polskiej armii, ale też technologii jądrowych - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem prezydent Bronisław Komorowski, komentując wizytę Donalda Tuska i Andrzeja Dudy w USA.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Lech Wałęsa, były prezydent
2024-03-13 15:44:46

- Jeszcze kiedy (Michaił) Gorbaczow żył, mówiłem Amerykanom, ostrzegałem ich, że Gorbaczow nie zmienia systemu politycznego (w ZSRR), a więc liczy na to, że Rosja się podniesie - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem były prezydent Lech Wałęsa. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
- Jeszcze kiedy (Michaił) Gorbaczow żył, mówiłem Amerykanom, ostrzegałem ich, że Gorbaczow nie zmienia systemu politycznego (w ZSRR), a więc liczy na to, że Rosja się podniesie - mówił w rozmowie z Jackiem Nizinkiewiczem były prezydent Lech Wałęsa.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Prof. Ewa Marciniak, szefowa CBOS
2024-03-12 16:07:29

Zgadzam się z tezą, że wybory samorządowe będą dywersyfikacją decyzji wyborczych, które Polacy podjęli w październiku. Albo pokażą żółtą kartkę, albo pokażą zieloną kartkę i powiedzą: „proszę kontynuować władzę” – również na poziomie lokalnym - powiedziała w rozmowie z Michałem Kolanką prof. Ewa Marciniak, szefowa CBOS, Uniwersytet Warszawski. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Zgadzam się z tezą, że wybory samorządowe będą dywersyfikacją decyzji wyborczych, które Polacy podjęli w październiku. Albo pokażą żółtą kartkę, albo pokażą zieloną kartkę i powiedzą: „proszę kontynuować władzę” – również na poziomie lokalnym - powiedziała w rozmowie z Michałem Kolanką prof. Ewa Marciniak, szefowa CBOS, Uniwersytet Warszawski.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Informacja dotycząca prawa autorskich: Wszelka prezentowana tu zawartość podkastu jest własnością jego autora

Wyszukiwanie

Kategorie